بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی
قبل از خرید لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی باید به نکات خاصی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و فهرستی از بهترین مدل‌های بازار را ارائه می‌کنیم.

برنامه‌نویسی مانند هر شغل دیگری به ابزار مخصوص خود نیاز دارد؛ از خرید لپ تاپ مناسب برنامه‌نویسی گرفته تا ایجاد حساب کاربری گیت هاب. فرض کنید لپ‌تاپی را بدون توجه به معیارهای مناسب خریداری کرده‌اید و در حین کار ناگهان با صفحه آبی مرگ ویندوز مواجه شوید، علت این موضوع می‌تواند حجم بیشتر از توان برنامه‌های در حال اجرا به‌طور هم‌زمان باشد که روی رم فشار مضاعفی وارد کرده‌اند؛ بنابراین، انتخاب لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی اهمیت بسیار بالایی دارد.

لپ‌تاپ‌های متنوع با ویژگی‌های خاصی تولید می‌شوند و بازار هدف خاصی را هدف قرار می‌دهند تا نیاز افراد با کاربری‌های متفاوت را برطرف کنند. مثلاً بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و تدوین ویدئو باید ویژگی‌های مخصوص طراحی و تدوین را دارا باشد یا بهترین لپ تاپ دانشجویی روی ویژگی‌های دیگری متمرکز می‌شود که آن را به انتخاب بهتری برای کاربری روزانه تبدیل کند. با‌ این تفاسیر، بهترین لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی کدام است؟

بهترین لپ تاپ برای برنامه‌نویسی

  • ایسوس VivoBook 16X M1603QA
  • ایسوس VivoBook R1502ZA
  • مک‌بوک ایر M1
  • ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC با i7-12700H
  • ایسوس VivoBook Pro 16 OLED K6602ZE
  • ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402ZA
  • لنوو Legion Slim 5 با i7-13700H
  • مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل
  • لپ‌تاپ اچ‌پی Envy 16 H1023DX
  • مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل
  • ایسوس ROG Flow X16 GV601VI

در ادامه، برخی از نکات اساسی در خرید بهترین لپ‌تاپ مناسب برنامه نویسی را برمی‌شماریم و بررسی می‌کنیم که اگر به‌دنبال لپ‌تاپی با هدف برنامه نویسی هستید چه مواردی را در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید که در نهایت تصمیم‌گیرنده شمایید.

 

ویژگی‌های لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی

انتخاب بهترین لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی می‌تواند برای هر برنامه‌نویس براساس اولویت‌های خاصی انجام گیرد که متمایز از دیگری باشد.

 

با توجه به گستردگی موضوع برنامه‌نویسی، ممکن است عده‌ای از برنامه‌نویس‌ها اولویتشان بدون توجه به قیمت CPU، فقط قدرت پردازشی دستگاه باشد؛ اما برنامه‌نویس دیگری به‌دلیل نیاز به جابه‌جایی زیاد معیارهای خود را با تمرکز بر وزن و قابل‌حمل بودن لپ‌تاپ، اولویت‌بندی کند.

برنامه‌نویس دیگری شاید ترجیحش بر این باشد که لپ‌تاپ نمایشگر بزرگی داشته و وزن برایش اهمیت آنچنانی نداشته باشد؛ زیرا می‌خواهد در آنِ واحد چند پنجره باز کند. پس، برای انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ بازار برای برنامه‌نویسی چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟

New MacBook Air | M2, 15-inch, 2023

۱. سیستم عامل

به‌ نتیجه رسیدن درباره‌ی اینکه در چه پلتفرمی می‌خواهید برنامه‌نویسی کنید بخشی از گزینه‌ها را به‌راحتی حذف می‌کند. سه پلتفرم محبوب ویندوز، مک‌اواس و انواع توزیع های لینوکس برای دسکتاپ وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خود را در سناریوهای مختلف خواهند داشت.

Windows 11 power saver mode and how it can help improve laptop's battery  life - Times of India

عملکرد فایل‌سیستم تأثیر بسزایی در انتخاب سیستم‌عامل دارد؛ توزیع‌های لینوکسی و سیستم‌عامل یونیکس‌محور اپل، درمقایسه‌با ویندوز عملکرد بسیار بهتری در کار با حجم زیادی از فایل‌های کوچک دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌نویس‌ها بیش‌ از ویندوز به‌ سراغ آن‌ها بروند.

۲. رم

رم را به‌صورت تمثیلی می‌توانیم مانند میز کاری در نظر بگیریم که پردازنده قرار است هرچه برای کار لازم دارد روی آن قرار دهد تا در سریع‌ترین حالت ممکن دردسترس باشند.

با توجه به حساسیت کار برنامه‌نویسی توصیه می‌شود حداقل رم ۱۶ گیگابایتی در نظر بگیرید تا تجربه‌ی بهتری در چندوظیفگی سیستم فراهم شود؛ البته اگر بخواهید شرایط ایدئالی را تجربه کنید و ظرفیت مناسب برای راه‌اندازی ماشین مجازی نیز در دسترس باشد باید به رم ۳۲ گیگابایت فکر کنید. هرچند، گزینه ارتقای رم نیز در برخی مدل‌ها وجود دارد که با در نظر داشتن آن می‌توانید فعلاً به رم ۱۶ گیگی اکتفا کنید.

۳. پردازنده

یکی از موضوعات داغ بین برنامه‌نویسان حرفه‌ای و متخصصان این حوزه این است که آیا عملکرد تک‌هسته‌ای با سرعت کلاک بیشتر برای برنامه‌نویسی اهمیت دارد یا تعداد هسته‌های بیشتر با سرعت کلاک کمتر در پردازنده؟ پاسخ به چنین پرسشی آسان نیست و نمی‌توان پاسخ کوتاهی برایش پیدا کرد.

به‌طور کلی، برنامه‌ها را می‌توان از نظر رسیدگی به دستورالعمل‌ها به سه گروه تقسیم کرد:

  • متوالی
  • موازی
  • موازی/متوالی (یا حالت معکوس متوالی/موازی)

پردازش‌های متوالی به پردازش‌هایی گفته می‌شود که مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شوند؛ برای مثال، در تولید دنباله فیبوناچی، هر مرحله وابسته‌ به مرحله‌ی قبل است.به‌عبارتی دیگر، در تسک‌های متوالی هیچ راهی وجود ندارد که چندین مرحله در یک زمان انجام شود. در مقابل، تسک موازی شرایطی دارد که می‌توان انتظار داشت چند مرحله به‌طور همزمان انجام شود. آوردن مثال برای چنین کدهایی ممکن نیست، زیرا برنامه‌نویسی چنین کدهایی بسیار دشوار است؛ اما از الگوریتم‌ مرتب‌سازی می‌توان به‌عنوان الگوریتم موازی نام برد.

در نهایت، تسک‌های موازی-متوالی را داریم؛ این دسته از تسک‌ها به فرایندهایی گفته می‌شود که در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند. درواقع، بخشی از کار به‌صورت موازی انجام می‌شود و نتیجه‌ی نهایی، طی مراحلی تکمیل می‌شود یا در سناریویی دیگر تسک‌های اولیه به‌صورت مرحله‌ای و متوالی انجام می‌شوند و نتایج آن‌ها به رشته‌های دیگری ارسال می‌شود تا به‌صورت موازی تغییراتی روی آن‌ها اعمال شود.

در پاسخ به اینکه بهترین پردازنده برای برنامه‌نویسی کدام است، می‌توانید این معیار را در نظر داشته باشید که تسک‌ها و مسائل متوالی نیازمند پردازنده‌ای با عملکرد بهتر تک‌هسته‌ای هستند؛ درحالی‌که برای مسائل و تسک‌های موازی باید سراغ پردازنده‌ای بروید که هسته‌های قدرتمند بیشتری دارد.

اکثر متخصصان معتقدند عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده اهمیت بیشتری در برنامه‌نویسی خواهد داشت.

توجه داشته باشید مادامی‌ که روی بازی‌سازی یا یادگیری ماشین کار نمی‌کنید، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا به‌ کارتان نخواهد آمد و صرفاً مصرف باتری لپ‌تاپتان را افزایش می‌دهد، پس آن را در اولویت‌های پایین‌تری قرار می‌دهیم.

بهترین پردازنده برای برنامه‌نویسی

با توجه به اهمیت سرعت پردازش تک‌هسته‌ای CPU در برنامه‌نویسی و اطلاع از این موضوع که اینتل مدت‌ها است در عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه‌های AMD را پشت سر می‌گذارد، سرنخ‌های خوبی برای انتخاب پردازنده مناسب برنامه‌نویسی به‌دست می‌آید. هرچند، در برخی مدل‌ها این برتری آنچنان زیاد نیست که ارزش خرید لپ‌تاپ دارای پردازنده اینتل با قیمت گران‌تر را توجیه کند.

اگر برنامه‌نویسی را تازه شروع کرده‌اید، پردازنده‌های میان‌رده‌ی اینتل و AMD هردو برای شما عملکرد خوبی دارند؛ اما، اگر برنامه‌نویسی پیچیده‌ای انجام می‌دهید شاید بهتر باشد حساسیت بیشتری در انتخاب پردازنده داشته باشید.

پردازنده AMD 7950X در دست پس زمینه سبز

درحال‌حاضر، پردازنده‌های Intel Core i9-13980HX و AMD Ryzen 9 7945HX به‌عنوان بهترین پردازنده‌های کنونی شناخته می‌شوند که قیمت لپ تاپ را به‌طور فزاینده‌ای بالا می‌برند؛ برای نمونه می‌توان از لپ‌ تاپ ایسوس ROG Strix G16 G614JI نام برد که به این پردازنده فوق‌العاده مجهز شده است.

سری پردازنده‌ی Ryzen 7045 شرکت AMD پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های زیاد و TDP بالا به‌حساب می‌آیند که می‌توان آن‌ها را در برخی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ پیدا کرد. اگر به‌ فکر خرید لپ‌تاپ فوق باریک هستید، سراغ محصولی با پردازنده‌های سری Ryzen 7040 بروید. همچنین، پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل به‌خصوص در TDP پایین مثل i7-13700H و i7-13800H و i9-13900H گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند.

اگر می‌خواهید در سیستم‌عامل مک‌اواس برنامه‌نویسی کنید، تکلیف کاملاً مشخص است و پردازنده‌ی فوق‌العاده M2 و مدل‌ پرو آن نیز می‌توانند در بین گزینه‌ها قرار بگیرند. در مجموع، مادامی‌ که زبان برنامه‌نویسی‌تان به سیستم‌عامل ویندوز محدود نیست و محدودیت بودجه‌ای نیز ندارید، شک نکنید که بهتر است سراغ لپ‌تاپ اپل بروید.

۴. نمایشگر

نمایشگر لپ‌تاپ در تجربه‌ی هر کاربری از جمله برنامه‌نویس نقش اثرگذاری دارد و توصیه می‌شود وضوح بالای تصویر، نسبت تصویر ۳:۲ یا ۱۶:۱۰ را در اولویت قرار دهید؛ البته، خرید لپ‌تاپی با نمایشگر 4K توجیهی ندارد پس هر کار که می‌کنید نمایشگر لپ‌تاپتان وضوح تصویری کمتر از Full HD با اندازه ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ نداشته باشد.

۵. کیبورد، باتری، وزن

سایر موارد در انتخاب لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی شامل، کیبورد، باتری و وزن می‌شوند که به‌طور شخصی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. خوشبختانه، همیشه این امکان وجود دارد که درصورت نیاز کیبورد مجزا تهیه کنید و به لپ‌تاپ وصل کنید؛ اما وزن و باتری را نمی‌توان جایگزین کرد؛ بنابراین، اگر قابلیت حمل، اهمیت بالایی برایتان دارد مراقب وزن لپ‌تاپ هنگام خریداری باشید، وزن ۲-۳ کیلوگرمی هرگز عادی نمی‌شود.

 
 
 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۰ میلیون تومان

ایسوس VivoBook 16X M1603QA

ایسوس VivoBook 16X M1603QA

حداقل بودجه‌ای که باید برای لپ‌تاپ مخصوص برنامه‌نویسی اختصاص دهید تا ۳۰ میلیون تومان می‌رسد و در این محدوده‌ی قیمت خرید لپ‌تاپ ایسوس VivoBook 16X M1603QA با توجه به ویژگی‌هایش تصمیم معقولی خواهد بود. پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 5600H با ۶ هسته و ۱۲ ترد و رم ۱۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت SSD به‌همراه نمایشگر ۱۶ اینچی با وضوح تصویر ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل مجموعه‌ای از مشخصات خوب را در این قیمت ارائه می‌دهد

 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۳۵ میلیون تومان

لپ تاپ ASUS VivoBook R1502ZA i7 12700H

لپ‌تاپ ASUS VivoBook R1502ZA

برای خرید لپ‌تاپ مناسب برنامه‌نویسی با برچسب قیمت تا ۳۵ میلیون تومان می‌توانید سراغ لپ‌تاپ ASUS VivoBook R1502ZA با پردازنده‌ی Core i7-12700H نسل دوازدهمی سری H بروید که ۱۴ هسته و ۲۰ ترد در اختیار شما قرار می‌دهد.

رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت اجرای تسک‌های مختلف را روان‌تر خواهد کرد. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل از دیگر مشخصات لپ‌تاپ ایسوس در محدوده‌ی قیمتی ۳۵ میلیون به‌حساب می‌آید. با وجود پردازنده‌ی قدرتمند، از گرافیک مجزا خبری نیست تا به انتخاب خوبی برای برنامه‌نویسان تبدیل شود. وزن محصول ۱٫۷ کیلوگرم است که نکته‌ی مثبت دیگری درباره‌ی آن به‌شمار می‌رود.

از بازه‌ی قیمتی ۳۵ میلیون تومان تا ۵۰-۶۰ میلیون تومان لپ‌تاپ خاصی نمی‌توان یافت که به‌صورت متمرکز برای برنامه‌نویسی مناسب باشد و پردازنده‌ای بهتر از اینتل 12700H ارائه کند؛ مگر آنکه بخواهید در کنار برنامه‌نویسی، بازی کنید یا کار گرافیکی انجام دهید، در این‌صورت باید سراغ مدل‌های گیمینگ بروید.

 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۵۰ میلیون تومان

ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC

ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC

لپ‌تاپ ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC از پردازنده‌ی پرقدرت i7-12700H با بیشینه فرکانس ۴٫۷ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد. رم ۳۲ گیگابایتی و درایو SSD یک ترابایتی همراه با نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با وضوح تصویر FHD با پنل IPS و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی از سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری این لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند.

روشنایی نمایشگر ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC نیز به ۲۵۰ نیت می‌رسد؛ اما رنگ‌های نمایشگر دستگاه رنگ‌های چشم‌نوازی ندارد. درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت نیز از نقاط قوت لپ‌تاپ در اتصالات است.

تنها به‌شرطی سراغ لپ‌تاپ TUF Gaming F15 بروید که وجود گرافیک مجزای RTX 3050 برایتان حائز اهمیت باشد، در غیراین‌صورت با برچسب قیمتی ۳۵ میلیون تومان، می‌توانید به‌سراغ ASUS VivoBook R1502ZA بروید؛ چرا که تفاوت چندانی در عملکرد دو دستگاه در کاربری‌های برنامه‌نویسی مشاهده نخواهید کرد.

 
 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۶۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ ایسوس VivoBook Pro 16 OLED K6602ZE

ایسوس VivoBook Pro 16 OLED K6602ZE

لپ‌تاپ ایسوس VivoBook Pro 16 OLED در آستانه‌ی قیمت ۶۰ میلیون تومانی دیگر گزینه‌ی پیشنهادی است که با پردازنده‌ی نسل دوزادهمی Core i7-12700H بیشینه فرکانسی تا ۴٫۷ گیگاهرتز را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پردازنده همراه با رم ۱۶ گیگابایتی قابل ارتقا تا ۳۲ گیگابایت در کنار نمایشگر ۱۶ اینچی OLED با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، وضوح تصویر ۲۰۰۰ × ۳۲۰۰ پیکسل و نسبت ۱۶:۱۰ مجموعه‌ی کاملی از ویژگی‌های مهم برای برنامه‌نویسان را ارائه می‌کند.

با وجود نمایشگر بزرگ ۱۶ اینچی، وزن لپ‌تاپ ایسوس VivoBook Pro 16 OLED K6602ZE بیشتر از ۱٫۹ کیلوگرم نمی‌شود. این دستگاه گرافیک RTX 3050 را نیز برای اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p و تنظیمات مدیوم در دل دارد؛ اما برای آنکه شارژدهی باتری ۷۰ وات‌ساعتی لپ‌تاپ معقول باشد، توصیه می‌کنیم که گرافیک انویدیا را هنگام برنامه‌نویسی یا استفاده‌ی روزمره غیرفعال کنید.

 
 
لپ‌تاپ ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402

ایسوس ZenBook 14 OLED UX3402ZA

اگر به‌دنبال لپ‌تاپی سبک‌تر با شارژدهی بالاتر هستید، به‌جای VivoBook Pro 16 OLED می‌توانید سراغ ایسوس ZenBook 14 OLED بروید. نمایشگر ۱۴ اینچی OLED با وضوح ۱۸۰۰ × ۲۸۸۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و روشنایی ۴۰۰ نیتی، بدنه‌ی آلومینومی مستحکم بالایی، وزن ۱٫۳۹ کیلوگرمی و شارژدهی بالا، ذن‌بوک را به بهترین گزینه برای برنامه‌نویسانی بدل می‌کند که قابل‌حمل‌بودن دستگاه برایشان اولویت دارد.

لپ‌تاپ ذن‌بوک ۱۴ اینچی ایسوس پردازنده‌ی Core i7-1260P دارد که با تمرکز بر قدرت بالا در کنار بهینگی عالی طراحی شده است. رم ۱۶ گیگابایتی DDR5 و یک ترابایت درایو SSD از نوع M.2 NVMe PCIe 4.0 دیگر مشخصات فنی آن به‌حساب می‌آید. دستگاه با وجود اندازه‌ی کوچکش در اتصالات بسیار خوب ظاهر می‌شود و از تاندربولت نیز پشتیبانی می‌کند.

 
 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۸۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ لنوو Legion Slim 5 با i7-13700H

لپ‌تاپ لنوو Legion Slim 5

لپ‌تاپ لنوو Legion Slim 5 با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Core i7-13700H یکی از معدود لپ‌تاپ‌های به‌روز بازار محسوب می‌شود که در نسخه‌های مختلف با رم‌های متفاوت در بازار می‌توان پیدا کرد. پیشنهاد ما نسخه‌ای با رم ۱۶ گیگی است تا حداقل پیش‌نیاز رم برای برنامه‌نویسی را ارائه کند، هرچند وجود دو اسلات رم امکان ارتقای آن را در آینده فراهم خواهد کرد. علاوه‌براین، درایو SSD یک ترابایتی از نوع M2 نیز دیگر نکته‌ی مثبت دستگاه خواهد بود.

نمایشگر ۱۶ اینچی IPS LCD با وضوح تصویر ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز و روشنایی ۳۰۰ نیت و پوشش ۱۰۰ درصدی sRGB لپ‌تاپ لنوو Legion Slim 5 تبدیل به دستگاهی مناسب برنامه‌نویسی خواهد کرد. از سوی دیگر گرافیک به‌روز RTX 4060 برای اجرای اکثر بازی‌ها با وضوح 1080p و تنظیمات گرافیکی High کفایت می‌کند؛ البته برای استفاده‌های برنامه‌نویسی، بهتر است گرافیک مجزا را غیرفعال کنید تا شارژدهی دستگاه قابل‌قبول باشد.

دیگر محصولی که در بازه‌ی قیمتی ۸۵ میلیون می‌توان در نظر گرفت لپ‌تاپ مک‌بوک پرو 14 اینچی 2021 است که در بازه‌ی قیمت تا ۱۰۰ میلیون معرفی کرده‌ایم. این دستگاه را با تراشه M1 Pro و رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه ۵۱۲ گیگی SSD می‌توانید تهیه کنید. مدل M1 Pro مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی در بعضی فروشگاه‌ها با قیمت حدود ۸۲ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، اگر با چنین قیمتی دستگاه را بیابید، توصیه می‌کنیم که به‌جای لپ‌تاپ لنوو به سراغ مک‌بوک بروید.

 
 
 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی تا ۱۰۰ میلیون تومان

MacBook Pro 2021 16-inch review: Apple's M1 Max chip meets retro ports -  CNET

مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل

اگر بودجه‌ای تا ۱۰۰ میلیون برای خرید لپ‌تاپ مخصوص برنامه‌نویسی در نظر گرفته‌اید که بدون معطلی توصیه می‌کنیم سراغ مک بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل بروید. پردازنده‌ی فوق‌العاده‌ی M1 Pro اپل با رم ۱۶ گیگابایت و درایو SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، قدرت پردازشی این لپ‌تاپ را با نمایشگر ۱۶٫۲ اینچی و وضوح تصویر ۲۲۳۴ × ۳۴۵۶ پیکسل و پنل mini-LED فراهم می‌کند.

نرخ نوسازی نمایشگر مک‌ بوک پرو 16 اینچی 2021 اپل به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و وجود فناوری ProMotion برای تغییر نرخ نوسازی و فناوری True Tone و پشتیبانی از نمایش یک میلیارد رنگ و روشنایی ۱۰۰۰ نیت از سایر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌روند. با وجود نمایشگر بزرگ، باتری لپ‌تاپ تا ۲۱ ساعت شارژدهی خواهد داشت که آن را به گزینه‌ی ایدئالی برای استفاده در محل‌های مختلف بدون نیاز به اتصال برق بدل خواهد کرد.

براساس بررسی‌ها بریدگی روی نمایشگری به این بزرگی هرگز عادی نمی‌شود، هرچند با کمک بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری می‌توان آن بریدگی را حین کار مخفی کرد. علاوه‌بر نسخه‌ی ۱۶ اینچی می‌توان برای هزینه و وزن کمتر سراغ مک‌ بوک پرو ۱۴ اینچی فوق‌العاده رفت.

توجه داشته باشید که تراشه‌های M1 Pro و M1 Max در زمینه‌ی عملکرد CPU هیچ تفاوتی باهم ندارند و تفاوت آن‌ها به پهنای باند رم و تعداد هسته‌های GPU بازمی‌گردد؛ بنابراین مادامی‌که در پروژه‌های برنامه‌نویسی‌تان با محدودیت پهنای باند حافظه و GPU مواجه نیستید، به‌سراغ M1 Max نروید.

 
 
 
 
 

اچ‌پی Envy 16 H1023DX

لپ‌تاپ اچ‌پی Envy 16 H1023DX دیگر گزینه‌ای است که می‌توانید درنظر بگیرید. پردازنده‌ی Core i9 اینتل 13900H با ۱۴ هسته‌ی پردازشی و ۲۰ ترد، بیشینه فرکانسی تا ۵٫۴ گیگاهرتز ارائه می‌کند. این محصول را می‌توانید در کانفیگ‌های مختلف تهیه کنید. اگر نسخه‌ی دارای رم ۱۶ گیگابایت را خریداری کرده‌اید در آینده امکان ارتقای آن تا ۳۲ گیگ نیز وجود دارد. فضای ذخیره‌سازی ارائه‌شده نیز به یک ترابایت از نوع SSD می‌رسد.

صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی با پنل IPS وضوح تصویر ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ ارائه می‌کند و نرخ نوسازی آن نیز به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. همچنین، حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیتی از نقاط قوت لپ‌تاپ اچ‌پی Envy 16 H1023DX به‌حساب می‌آید. این دستگاه با توجه به مجهزشدن به گرافیک ۸ گیگابایتی RTX 4060 انویدیا گزینه‌ای مناسب برای توسعه‌دهندگان بازی خواهد بود.

 
 
 

بهترین لپ تاپ برنامه‌نویسی بالای ۱۰۰ میلیون تومان

Best MacBook 2023: The top Apple laptops tested, reviewed and ranked

مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل

مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل با وجود قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومانی، خریدی به‌حساب می‌آید که می‌تواند حداقل تا ۵ سال آینده خیال شما را از اجرا و راه‌اندازی جدیدترین برنامه‌ها راحت کند. تراشه‌ی M2 Pro در‌مقایسه‌با نسل قبلی، یعنی M1 Pro در پردازش‌های تک‌هسته‌ای حدوداً ۱۰ درصد بهتر و در پردازش‌های چندهسته‌ای تا ۲۰ درصد بهتر عمل می‌کند. رم ۱۶ گیگابایتی موجود روی مک‌بوک پرو M2 Pro به‌همراه درایو SSD یک ترابایتی روی روان‌تر شدن تجربه‌ی کاربری اثر می‌گذارند.

نمایشگر ۱۶٫۲ اینچی با وضوح ۲۲۳۴ × ۳۴۵۶ پیکسل و تراکم ۲۵۴ پیکسل‌براینچ را برای پنل IPS LCD به‌ارمغان می‌آورد. سایر ویژگی‌های نمایشگر مک‌بوک پرو 16 اینچی 2023 اپل به نمایش یک میلیارد رنگ، نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی و فناوری نورپردازشی MiniLED بازمی‌گردد که به روشنایی ۵۰۰ نیتی در محتوای SDR (عموم مواقع) و ۱۶۰۰ نیت در محتوای HDR می‌انجامد.

با وجود ابعاد بزرگ لپ‌تاپ، وزن آن از ۱٫۶۸ کیلوگرم فراتر نمی‌رود که آن را در میان رقبا مناسب حمل در مکان‌های مختلف خواهد کرد. کیبورد مجیک مجهز به تاچ آیدی و حسگر نور محیط نیز از دیگر ویژگی‌های دستگاه به‌حساب می‌آیند. همچنین، می‌توان در صورت تمایل نسخه ۱۴ اینچی این مدل لپ تاپ اپل را خریداری کرد که قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون دارد.

دقت کنید که تراشه‌های M2 Pro و M2 Max درست‌مانند نسل قبل از نظر CPU هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو تراشه، ۱۲ هسته‌ای هستند؛ بنابراین مادامی‌که قدرت پردازش گرافیکی و پهنای باند حافظه‌ی ۴۰۰ گیگابایت‌برثانیه‌ای برایتان اهمیتی ندارد، به‌سراغ مدل‌های گران‌قیمت M2 Max نروید.

 
ایسوس ROG Flow X16 GV601VI

ایسوس ROG Flow X16 GV601VI

لپ‌ تاپ ایسوس ROG Flow X16 GV601VI با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل Core i9 13900H قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای فراهم می‌کند. رم دستگاه در این نسخه، ۱۶ گیگابایتی DDR5-4800 است که امکان ارتقای آن تا ۶۴ گیگ نیز وجود دارد.

فضای ذخیره‌سازی یک ترابایتی SSD و گرافیک 4070 انویدیا با ظرفیت ۸ گیگابایت، لپ‌تاپ را به گزینه‌ی خوبی برای توسعه‌دهندگان بازی تبدیل می‌کند. نمایشگر ۱۶ اینچی ROG Flow X16 GV601VI با پنل ROG Nebula Mini-LED وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل ارائه می‌کند و نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتزی با زمان پاسخگویی سه میلی‌ثانیه‌ای دارد؛ بنابراین، اگر نمایشگر با کیفیت در اولویت بالایی برای شما قرار دارد، به این گزینه توجه بیشتری داشته باشید.

توجه کنید که در رده‌ی لپ‌تاپ‌هایی با قیمت بیش‌از ۸۰ میلیون تومان، هیچ لپ‌تاپ دیگری به‌اندازه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی برای برنامه‌نویسی ارزش خرید ندارد؛ مگر آنکه کار شما به‌گونه‌ای باشد که به سیستم‌عامل ویندوز نیاز داشته باشید یا اینکه بخواهید کنار برنامه‌نویسی، به دریایی از بازی‌های دسکتاپ دسترسی داشته باشید.

 
 

در نظر داشته باشید که همیشه گزینه‌ی خرید لپ تاپ دست دوم نیز روی میز است و می‌توانید با توجه به نکات مهم، انتخاب خوبی در بین آن دسته از محصولات داشته باشید.

اگر مشغول به برنامه‌نویسی هستید، اکنون شما به ما بگویید از چه لپ‌تاپی استفاده می‌کنید یا اینکه ترجیح و توصیه شما کدام مدل لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی است؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد